Enviat per: nizzamudin | 06/06/2012

Cañón del Colca

29 de maig

Arribo a la terminal amb el temps just per agafar el bus de les 08.00h. Fins al poble de Cabanaconde hi ha una mica més de 200 km i el trajecte dura unes sis hores perque hem de pujar a una alçada de 4.800 metres, i després tornar a baixar. A més, un dels trams de la part final és per pista de terra en no gaire bon estat. Cabanaconde està a 3.287 m.

Per entrar al cañón del Colca s’ha de pagar una entrada de 70 soles (gairebé 21 euros), una autèntica estafa. Fa dos anys costava la meitat. Això ho gestiona una entitat anomenada Autocolca. En un dels miradors on el bus s’ha aturat abans d’arribar a Cabanaconde ha pujat una noia, amb una armilla de color verd, que a l’esquena porta cosides les lletres Autocolca. Es dirigeix només als que tenen pinta de turistes/motxillerus, per cobrar-los l’entrada. Jo vaig assegut al darrera de tot. Entre això, que al passadís també hi ha gent dreta, i que un parell de gringos s’han fet els suecs a l’hora de pagar, hem arribat a Cabanaconde. He pogut fer un primer dribbling. He llegit, però, que en algún dels ponts que travessen el riu, a la part baixa del congost, hi ha un checkpoint, on et controlen que tinguis el tiquet. O sigui, que no podem encara cantar victòria.

Hem arribat quan passaven deu minuts de les dues de la tarda. Menjo un entrepà dels que porto preparats i surto.

Day 1 – Sortida: 14h 35m, arribada: 17.00h. 12 km, 2h 25m

He de travessar el poble i sortir per la carretera per on hem vingut. Passo pel costat del camp de futbol i ja veig el mirador Pampa de San Miguel, d’on surt el sender.

Vista del cañón des del mirador de la Pampa de San Miguel

He de baixar fins al riu (uns 1.000 metres de desnivell), creuar-lo per un pont i pujar fins al poble de San Juan de Chuccho, on faré nit. No porto ni la tenda, ni el sac, ni la màrfega; a tots els poblets pots trobar allotjament. El que sí que porto és el fogonet i el menjar. La baixada és contínua, però sense pendents forts.

Allà baix, el poble de San Juan de Chuccho

M’he creuat amb un noi i després amb un home que pujaven. Al pont hi ha un xaval descansant.

El riu Colca

Em recomana un allotjament de San Juan. Estic en una habitació amb dos llits, grans i amples. A la cuina de l’hostal, on preparo el sopar, tenen TV i veuen canals via satèl·lit. També hi ha cobertura per telefonia mòbil. Aquí també s’allotgen alguns grups que vénen amb guia, un d’ells és el xaval que m’he trobat al pont.

30 de maig

Day 2 – Sortida: 08h 23m, arribada: 12.33h.   4h 10m

Aquí és on he dormit, on la porta està oberta

Vista des de San Juan del mur per on vaig baixar ahir. No ho sembla, però hi ha sender.

Sortint de San Juan

He tingut la sort de veure un colibrí polinitzant la flor d’un cactus. Aquesta és la seqüència:

Sortint de San Juan he de pujar fins a un altre poble, Cosñirhua. A la mateixa alçada d’aquest (2.660 m), uns metres més enllà hi ha un altre poble, Malata.

Església de Malata

Aquí el sender es bifurca. Cap a l’esquerra baixes fins a l’oasi de Sangalle, on van tots els treks organitzats per agència. L’oasi no deixa de ser un tourist resort.

A baix, l’oasi de Sangalle. Al davant es veuen les ziga-zagues del camí de pujada

Si continues per la dreta, que és el que jo faig, vas vorejant la muntanya sense perdre alçada, fins al mirador Paclla Apacheta. Aquí m’he de ficar cap a un altre engorjat, el del riu Huaruro, direcció nord. El sender va pujant progressivament, però també hi ha algun tram de baixada i de pla. En una ombra m’he trobat una nena, una noia i una dona, que m’han preguntat si faria nit al poble de Fure. Sí, allà és on pernoctaré. Elles són d’allà i tenen un allotjament. Em diuen com arribar-hi quan entri al poble. La part final es fa una mica llarga. Trobo l’hostal i mentre m’espero que arribin, descanso. Aquí l’allotjament és més bàsic que a San Juan. Però també tenen electricitat. Arriben dues parelles de turistes, ells han dormit aquí i ara vénen de les catarates de Huaruro, uns salts d’aigua que hi ha prop del poble. Deixo la motxilla en una cabana que m’ha indicat la noia i surto cap a les catarates. Fins allà hi ha una hora, per un sender estret que va pujant. No trobo ningú, només uns quants ases que pasturen lliurement.

Catarata de Huaruro

Part alta (visible) de la cascada

El poble de Fure

Al tornar a Fure faig una curta migdiada i ja començo a preparar el sopar. Aquí estem a 2.700 m, però no fa gaire fred.

31 de maig

Day 3 – Sortida: 07h 45m, arribada: 14.00h.   6h 15m

Vull sortir d’hora, sé que hi ha un bus que surt de Cabanaconde a les 14.00h per tornar a Arequipa. I hauré de fer tota la pujada des del riu fins a la part alta del congost.

Cabana on he dormit a Fure

Des de Fure he de baixar fins al poble de Llatica.

Pont sobre el riu Huaruro abans d’arribar a Llatica

Allà el sender planeja força estona, vorejant la muntanya, fins que has de baixar en zig-zag a Llahuar, un altre poble. Allà passes un pont per sobre el riu Huaruro i tornes a pujar, 20′, i trobes quatre cases mal comptades. Compro un litre d’aigua per no fer curt amb la que porto. D’aquest “poblet” surt una pista, que baixa fins a creuar un altre pont, aquest sobre el riu Colca.

Allà abaix, al pont, comenca la pujada

Aquí s’acaba la baixada per avui. Al davant meu tinc un “paredón”, i allà dalt hi ha el poble de Cabanaconde. Des del pont has de seguir la pista uns 10′ i en un revolt la deixes per agafar el sender. Allà justament m’he trobat una família que baixava. El tio em diu que a les 15.00h arribaré al poble. Ui! Anem malament. Començo a pujar pel sender, no és una pujada bestial però és contínua, i són més de 1.000 metres de desnivell. Cada 20′ he d’aturar-me a beure aigua, la calor no és asfixiant però no hi ha cap tram amb ombra i la boca se m’asseca. Les cames no em fan gens de mal, però el motor no va, he de regular el ritme de pujada i racionar l’aigua. M’està costant i no sé per què. En alguns moments penso que lo important és arribar a dalt, i que si no arribo a temps per agafar el bus, no passa res. Em quedaré a dormir al poble i ja tornaré demà a Arequipa. “En un momento dado” arribes a un tros pla, i vas flanquejant per una altra vessant. Travesses un rierol i continues pujant. No em pot faltar gaire. 40′ després el pendent és més suau però cap amunt igualment. El poble queda amagat darrere de dos lloms.

Fa tres hores i mitja que pujo. A baix es veu el pont.

Ara estic millor, la proximitat de l’arribada i un terreny més fàcil em permeten accelerar el ritme. Trepitjo la plaza de Armas a les dues en punt, i el bus està a punt d’arrencar. Seran puntuals els busos al Perú? No m’ho crec, una flor no fa estiu (en castellà: “un paloma no hace verano”). Fins al poble de Chivay puc anar assegut, però des d’allà fins a Arequipa tots els seients estan venuts, i vaig assegut damunt la motxilla, al final del passadís.

Arribo a l’alberg abans de les nou de la nit. Una dutxa molt agraïda, em preparo el sopar amb el menjar que m’ha sobrat del trekking i cap al llit. Ha sigut un dia dur. A la pujada final no he trobat el ritme en cap moment.

Aquesta travessa m’ha deixat indiferent. M’ha faltat veure els còndors. Els trekkings organitzats surten d’Arequipa a les tres del matí, per arribar d’hora a un mirador per veure els còndors. Pot ser m’he perdut el millor del cañón del Colca. Alguns dels pobles pels que passes tenen el seu encant, però dels 23 trekkings que he fet al llarg del viatge, aquest no està pas entre els deu primers. Prefereixo les muntanyes. Per cert, que no m’he trobat a ningú per controlar si tens el tiquet o no, i a part de la petita decepció, he evitat sentir-me estafat.

Deixa un comentari

Categories

