Enviat per: nizzamudin | 10/05/2012

Chuquicamata

Calama

1 de maig

A Calama he trobat allotjament en un hotel cutre. En aquesta ciutat hi ha molts hotels i residencials que estan ocupats per treballadors. L’habitació és gran, i només hi ha una cadira i un llit, que també és gran. Tinc la lleugera sospita que no han canviat els llençols. Estic al centre de la ciutat. Passaré només una nit aquí, demà al migdia visitaré la mina de Chuquicamata, i a la nit agafaré un bus cap a Iquique.

Em van dir que Calama és molt lleig, i el que he vist passejant per la ciutat m’ho ha confirmat. A més avui, 1 de maig, també és dia festiu a Xile. Hi ha poc moviment. La raó de ser de Calama és la proximitat de la mina de Chuquicamata. A part d’aquesta, hi ha altres mines a la regió, on es mouen molts diners. A la ciutat hi ha molts prostíbuls, bars amb senyoretes lleugeres de roba, i sales amb màquines escurabutxaques. Em sorprèn que no hagin invertit més pasta per fer una ciutat més acollidora.

Estàtua de coure al carrer peatonal Ramírez, Calama

2 de maig

A la una del migdia he de ser a l’oficina de Codelco, d’on surt el tour per a visitar la mina. Fins allà hi ha uns tres quilòmetres, però com que tinc temps, hi vaig caminant, i així tinc una impressió més completa de la ciutat, tot i que no crec que em sorprengui cap a positiu.

Sortirem a dos quarts de dues. El tour és gratuït, i pots fer una donació voluntària que va destinada a una institució de beneficiència anomenada “Chuqui Ayuda a la Infancia Desvalida”, dedicada a donar assistència mèdica a nens provinents de famílies d’escassos recursos, residents a Calama o a pobles de l’interior.

Al bus devem ser unes 25 persones. A cada seient hi ha un casc vermell i una armilla de color taronja.

Abans de sortir ja hi ha un “nota” que s’ha disfressat

La mina de Chuquicamata va ser descoberta per natius fa 12.000 anys. Però no va ser fins molts anys després, el 1915, que va començar a ser explotada, en aquest cas per inversions nord-americanes.

Està situada setze quilòmetres al nord de Calama, a 2.820 metres sobre el nivell del mar. Calama es troba a 2.260 metres.

La ciutat de Chuquicamata, també coneguda com a campament o poblat miner, estava destinada a albergar als treballadors i a les seves famílies. Està situada molt a prop de la mina i actualment està deshabitada, l’any 2007 es va evacuar les darreres famílies que hi vivien, complint les lleis mediambientals que prohibeixen a la població civil viure en una àrea industrial. Era una petita ciutat amb bancs, botigues, restaurants, cinemes, teatre, etc. S’ha preservat el casc històric del campament per a poder ser visitat.

Les muntanyes que es veuen al darrera són artificials, s’han originat al dipositar-se tot el material sobrant de l’extracció del coure.

Aquí fem la primera aturada, entrem en el que havia sigut una llibreria on tot el mobiliari és de fusta de pi d’Oregón. Hi ha una fotografia aèria de la zona i la guia ens explica breu i ràpidament el procés d’obtenció del coure.

En aquesta ciutat fantasma només hi tenen accés unes patrulles de seguretat que es desplacen amb pickups vermelles.

Chuquicamata és la mina a cel obert més gran del món. El mineral que s’extreu és el coure. L’any 2020 deixarà de funcionar com a mina a cel obert i es començarà a explotar subterràniament. A dia d’avui és administrada per una empresa estatal, Corporación del Cobre (Codelco). Hi treballen 6.000 persones contractades per Codelco i 12.000 persones subcontractades. D’aquest total de 18.000 persones, el 93% són homes i el 7% dones. Es treballa 365 dies/l’any i 24 hores/dia, en torns de 8 hores.

Després de travessar una àrea industrial enorme, i d’obtenir el permís per entrar, ens dirigim a un mirador, que té una passarel·la metàl·lica amb un sostre des d’on es veu la mina; un forat gegant i unes pistes per on circulen camions.

El “foradet” té 4,5 km de llarg, 3 km d’ample i 1 km de profunditat. Una aberració, algo absolutament desproporcionat.

Vista aèria de Chuquicamata

Els camions, a l’igual que Chuquicamata, tenen unes dimensions descomunals. Són de la marca japonesa Komatsu o de la suïssa Liebherr.

Filera de camions pujant carregats

Poden carregar 330 o 400 tones, consumeixen dos litres de combustible per minut, tenen un cost de 4 milions de dòlars, i una vida útil de 8 anys.

Les dimensions són: longitud –> 15 m, amplada –> 8 m, alçada –> 7 m. Les rodes tenen un diàmetre de 4 m. Cadascuna val 20.000 dòlars i duren 21 mesos.

Al mirador hi ha uns plafons que expliquen el procés d’extracció i obtenció del coure.

El xofer fa sonar el clàxon i això vol dir que hem de pujar al bus. Abans de sortir de la mina i travessar l’àrea industrial ens creuem amb un tràiler que transporta dos neumàtics d’aquests que fan 4 metres. Són més alts que el mateix tràiler:

Ese pedazo de rueda!

Hem passat pel costat de dos camions que estaven aparcats, i hagués estat bé poder baixar per fer-se la foto al costat d’aquests monstres. No per la foto en sí, sinó per tenir l’escala comparada amb una persona i veure la desproporció d’aquests vehicles. Però les restriccions són cada vegada més grans, i encara gràcies que ens han deixat entrar.

El 36% de la producció total del coure la compra Xina.

El coure no s’utilitza només per cables i tecnologia, també s’utilitza per fer roba o embenats; té propietats antibacterianes.

Al venir a “Chuqui” ja sabia què m’esperava, però fins que no ho veus amb els teus propis ulls no te n’adones de com n’és de gran. Ha valgut la pena “fer temps” a San Pedro i venir a Calama i passar-hi una nit, per poder visitar la mina de Chuquicamata.

—————————————————————–

La tarda a Calama se m’ha fet una mica llarga. El bus no surt fins a les 23.00h. A l’oficina de turisme he preguntat quins atractius hi ha per aquí. M’han parlat del poble de Chiu Chiu, a 35 km de Calama. Allà hi ha l’església més antiga de Xile. I a la ciutat mateix no hi ha res? -pregunto. Un parc, però quedava a l’altre costat de la ciutat i no hi he anat. Segur que no m’he perdut res.

Anuncis

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: