Enviat per: nizzamudin | 19/04/2012

Santiago (5 mesos després)

6-14 d’abril

He reservat per internet la nit del divendres Sant al mateix alberg on vaig estar el passat mes de novembre. Volia reservar també les nits de dissabte i diumenge, però no hi ha lloc. Hauré de buscar un altre alberg. Aquest és molt modern i està molt ben situat, a tres carrers de la plaza de Armas.

Aquesta serà la tercera vegada al llarg del viatge que estic a la capital de Xile. Aquest cop hi he vingut per fer una aturada tècnica, reposar una mica i veure alguns amics. A les 08.30 am arribem a la terminal de San Borja. He de creuar un centre comercial per anar a buscar el metro. Avui és dia festiu i hi ha poc moviment. El metro de Santiago és eficac, net i segur.

Al hostel ja no hi treballa ningú dels que coneixia. No puc entrar al dormitori fins les 14.00h. Deixo la motxilla gran en un quartet tancat amb clau i surto a buscar allotjament per les properes nits. Aquest cap de setmana llarg (Setmana Santa) la ciutat ha quedat mig buida, els santiaguinos fugen cap a la platja, la muntanya o l’interior, qualsevol lloc, lluny de la city. Al primer hostel on pregunto tenen llits lliures en dormitori compartit. L’alberg està al barri de Lastarria, en un carrer molt tranquil, les instal·lacions estan bé, és més barat que l’altre, i tens el metro a cinc minuts caminant. Reservo la nit del dissabte i la del diumenge. No sé quants dies em quedaré a Santiago. El que volia veure/conèixer de la ciutat ja ho vaig fer a les anteriors visites.

Durant aquests dies he quedat amb la Bea, una noia de Santiago a qui vaig conèixer a Mendoza. També he anat a fer una birra amb el Jorge, un xilè de San Felipe, que viu i treballa a Santiago. Amb ell ens vam conèixer a la vall de Cochamó el marc del 2011. El dimecres al matí arriba la Katharina, l’amiga alemanya amb qui ens vam veure ara fa uns dies a Pucón. Ha vingut al mateix alberg, i hem passat el matí junts, fent un tomb pel barri de Bellavista, al peu del cerro San Cristóbal. A la tarda ella ha quedat amb un col·lega, i ens hem retrobat després. Hem anat a comprar el menjar per sopar: panotxes de blat de moro i amanida amb enciam, tomàquet i alvocat. La Katharina marxa demà al matí, se’n va a Quito. Ens fem la foto de la retrobada.

Mit Katharina, zwei Gruebisbalmers in Santiago

He tingut un parell d’esmorzars animats, parlant amb la senyora Rosita, que treballa a l’alberg preparant les habitacions, netejant i preparant també els esmorzars. És la més gran de vuit germans. El seu pare treballava en el latifundi d’un terratinent, i quan ella i dos germans van comencar a treballar, al cap d’un temps el van treure d’allà, i li van comprar un terreny amb casa, i l’home va conrear un hort, per al consum propi i també per vendre els productes, a la població de Los Andes. Ella, en sus años mozos va viure dos anys a Cuba. Va tornar a Xile poc abans del cop d’estat del 1973. La van avisar de que al seu país se n’estava preparant una de grossa, i que era probable que durant molt temps no pogués veure a la seva família. I va decidir tornar. M’explica que el seu fill ha acabat la carrera d’enginyeria civil, i ben aviat comencarà a treballar. Ella comenta amb il·lusió que en dos o tres anys, el seu fill la portarà de viatge a Cuba, perque la seva mare li ensenyi on va viure. La senyora Rosita diu que una dictadura, tant si és de dretes com d’esquerres, és una dictadura, i que tots els extremismes són dolents. I ho pot dir, perque ho ha viscut. Parlem també de la situació actual de Xile, i del govern (de dretes) del president Piñera. Crec recordar que cap dels xilens amb qui he parlat estava satisfet amb la labor del govern. Ella diu que per un costat era bo un canvi de govern, perque l’anterior portava massa temps al poder i ja estava viciat i amb casos de corrupció. Però per l’altre diu que els que manen ara estan fent una “cagá” darrera l’altre.

Són ja uns quants els xilens que m’han preguntat que per què no em quedo a treballar aquí a Xile. En el sector de la mineria hi ha molta feina. I no em refereixo a posar-te el casc, la granota i les botes, i baixar a les galeries. Si tens la titulació d’una carrera tècnica (no cal que sigui enginyer de mines), trobes feina segur. Això és el que diuen. Bé, no és que ho estigui buscant, però si sortís alguna oferta interessant, l’estudiaríem. La meva impressió és que ara mateix, les coses van bastant millor aquí, que no pas a la Península Ibèrica.

L’última tarda a Santiago, grisa i plujosa, torno a quedar amb la Bea. Anem al parque Quinta Normal, un bonic parc que han remodelat recentment, i passegem pel barri Yungay, on anem a fer una birra a un garito que es diu Chancho Seis. Abans de pirar de l’antre també ens fem un parell de fotos amb la seva càmera.

Amb la Bea, al Chancho Seis (*)

Tornem amb bus a Lastarria. Ella ha de passar pel pis de la seva cosina, que viu allà. Ens acomiadem amb una càlida abracada.

El bus cap a La Serena surt a dos quarts d’onze de la terminal San Borja. Em llevo a les vuit, esmorzo i preparo la motxilla. Algú em preguntava no fa gaire si no estava cansat de fer i desfer la motxilla i anar amunt i avall. Quan fa uns mesos que viatges , adquireixes unes rutines i uns automatismes que fan que tot sigui més fàcil del que sembla. Fer la motxilla és un d’ells, tot té el seu lloc específic, amb la qual cosa és més fàcil fer-la, vas més ràpid i és més difícil que et descuidis alguna cosa.

Baixo i m’acomiado de la senyora Rosita i del noi de recepció. M’ha costat marxar de Santiago. Fa un parell de dies passejava pel barri de Providencia, i tenia la sensació que estava a Europa; per l’aspecte dels carrers, els edificis, i també per la gent.

(*) Foto cortesia de Beatriz Orrego

Responses

1. Tinc dos colegues que al juliol deixaran la Península per venir a Xile a buscar feina. Concretament, tenen pensat venir a viure a Valparaíso. El noi és enginyer de ponts i camins, i pel que dius sembla que no li costarà massa trobar feina… En quina regió creus que és més fàcil treballar?

• Aquesta qüestió la responc al teu correu personal, ok?