Enviat per: nizzamudin | 27/11/2011

Santiago (i III)

14 de novembre

El centre català de Santiago va ser fundat l’any 1906. Actualment està situat al barri de Providencia. A mig matí passo per allà però no hi ha ningú. Un home que hi ha a la vorera em diu que la secretària no arriba fins les dues. He d’omplir el temps fent altres coses. Vull mirar matalassos inflables, perquè la màrfega que porto està mig destrossada i és molt prima. Vaig a una botiga de muntanya i tenen el que busco, però és car. Aniré a una altra, que és on vaig em vaig comprar una gorra al mes de març passat. Aquí també en tenen, d’una altra marca, més barata i de qualitat similar. Decideixo fer una petita inversió. La meva esquena estarà contenta.

Torno a passar pel casal. El mateix paio d’abans em diu que la secre ha vingut però fa una estona ha sortit, i que no pot trigar. M’espero assegut en un banc a la vorera del davant. Uns vint minuts més tard m’avisa. Truco el timbre i entro. La secretària es diu Montserrat i és néta de catalans. Escriu i llegeix en català sense dificultat; parlar-lo ja li costa més, em diu. M’ensenya les diferents aules del centre, la biblioteca, la sala de reunions,… Aquí fan cursos de català, és lloc de trobada d’empresaris catalans establerts a Xile i s’ofereix ajut social als catalans residents en aquest país. La Montse em dóna un butlletí setmanal del centre.

Portada del butlletí

Li pregunto si aquí passa com a Mendoza, on cada vegada queden menys catalans. El diu que no, que es va mantenint el nombre i que inclús en vénen. A ella i a un altre home que està a secretaria (nét també de catalans) els animo a que segueixin lluitant per mantenir, i si pot ser, difondre, la cultura catalana a l’altre costat de l’Atlàntic.

16 de novembre

L’única visita que repeteixo en aquesta segona estada a Santiago és el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. A part de la visita a l’interior (em torna a colpir escoltar el darrer discurs del president Allende), passejo per fora. L’edifici està situat en un espai urbanístic de grans dimensions.

En un mur que tanca una rampa, hi ha escrits (amb lletres metàl·liques amb relleu) els trenta articles de la declaració universal dels drets humans.

L’article XV

En un amplíssim espai exterior que hi ha al costat de l’entrada, actualment hi ha una exposició amb plafons d’Amnistía Internacional.

Deixa un comentari

Categories

