Enviat per: nizzamudin | 12/09/2011

Sierras de Córdoba (Valle de Calamuchita)

Santa Rosa de Calamuchita

6 de setembre

El Franco, el xaval santafecino que hi havia al hostel de Salta, em va dir que el valle de Calamuchita, al sud de Córdoba, és molt bonic. A l’abril vaig estar al nord de les Sierras Centrales, ara aniré al sud. Fins a Santa Rosa de Calamuchita hi ha cent quilòmetres. Em pensava que trobaria un poble petit, i de petit res, és el poble més gran de la vall. Ara és temporada baixa aquí. Em costa trobar allotjament i no és perque n’hi hagi pocs. Al primer no responen al timbre, al segon estan fent reformes, i al tercer, que està millor ubicat, és on em quedo. Entre que quasi no hi ha ningú, i que encara porto el xip del regateig de Bolívia, aconsegueixo una habitació amb TV i bany per 50 pesos (el preu és de 60). A l’oficina de turisme m’he informat de què es pot fer aquí. Bàsicament hi ha dues excursions curtes, que faré a la tarda. La primera és a La Cascada, un salt d’aigua de sis metres d’alçada, que es troba al cordón de las Sierras Chicas, a una hora caminant des del poble. S’ha de sortir del poble per una pista de terra, però al cap de cent metres hi ha una gran porta tancada que barra el pas. Em colo entre la porta i la tanca i segueixo caminant. Més endavant hi ha una altra barrera que supero per la tanca lateral. La pista arriba a un restaurant que ara està tancat. D’allà surt el sender que porta fins a la cascada. Està ben fressat i de tant en tant hi ha marques de pintura de color groc a les pedres. La caminada és distreta perque el camí es va endinsant per un petit engorjat i parcialment camines al costat d’un rierol.

No trobo a ningú en tota l’estona. En aquesta època de l’any hi ha sequera i baixa poca aigua.

La Cascada

Grimpant per l’esquerra pujo per uns rocs per observar la cascada des de dalt.

A l’estiu hi deu haver força gent que ve aquí a banyar-se. Al tornar segueixo un camí alternatiu, senyalitzat amb marques vermelles, que en lloc de seguir el riu passa per darrera d’un turó i després baixa cap al rierol.

Travesso el poble i creuo la carretera per pujar al cerro del Via Crucis. Fa vent i a dalt bufa amb certa intensitat.

Santa Rosa de Calamuchita des del cerro del Via Crucis

Observo la posta de sol des de dalt i baixo amb les darreres llums del dia.

—————————————————————————-

La Cumbrecita

7 de setembre

Aquest poble, d’estil alpí, està situat a 1.450 metres. És “peatonal”, i el trànsit de vehicles és gairebé inexistent.

Algunes cases són de fusta o tenen grans balcons de fusta. Una part està situada en un bosc, i d’alguna manera sembla que estiguis a Suïssa i no a l’Argentina.

Sospitava que seria més artificial, com un pegat, però ho tenen ben cuidat i els edificis estan integrats a l’entorn.

Seguint amb l’estratègia del dia anterior, torno a regatejar per l’allotjament (en aquest cas és un alberg), i torna a funcionar.

Per aquests voltants es poden fer moltes excursions, algunes de les quals recomanen fer-les amb guia.

Dino en una zona coneguda com “El Peñal”, on hi ha una vista panoràmica de La Cumbrecita. Després segueixo pujant fins a “El Indio”, que imagino que és una roca en forma de cap.

La Cumbrecita des de El Indio

El Indio?

Baixo per entrar al poble, pel nord-oest, i anar a la Cascada Grande. La llàstima és que, a l’igual que ahir, baixa molt poca aigua i això desllueix l’espectacularitat de la cascada.

Cascada Grande

Abans de tornar a l’alberg passo per “La Olla”, una bassa que fa el riu.

La Olla

La Cumbrecita no té cibercafès, però és un poble wi-fi. Això és el que diuen els prospectes que m’han donat a l’oficina de turisme.

8 de setembre

Al matí tinc la intenció de fer una excursió més llarga que la d’ahir, pujar al cerro Wank. De camí torno a passar per La Olla. Allà em trobo una parella argentina. Em demanen si els puc fer una foto i acte seguit encetem una conversa, que s’allarga una mitja hora. Parlem de política, de la situació actual de l’Argentina i també em pregunten pel viatge. Són de Santa Fe. El noi em diu que com que tornarà a guanyar la presidenta actual (hi ha eleccions el proper mes d’octubre) i aquest govern fomenta la cultura de no treballar i de procrear, en 5 anys el país fotrà un pet i hi haurà una revolta. Ell no creu que la classe treballadora que és la que manté el país aguanti gaire més temps aquesta situació. A l’argentí currante fa molt temps que “se le están hinchando las pelotas”.

Abans d’agafar el sender per començar a pujar, m’apropo fins al “Lago de las truchas”.

Lago de las truchas

Creuo el riu i inicio la pujada. De tan en tant hi ha fites. Sense saber-ho, passo de llarg i acabo pujant a un altre cerro que hi ha més amunt. Llavors és quan pel temps que porto caminant, me n’adono que m’he passat. Els senders continuen més enllà, això està ple de muntanyes, però sense un mapa i sense saber on vas, no és gaire recomanable. Allà on he arribat veig bé on està el cerro al que vull anar.

El de l'esquerra és el cerro Wank

Només he de baixar uns metres, seguir un caminet i carenejar. Arribo fàcilment al cerro Wank. Fa una mica de vent però les vistes de La Cumbrecita són bones.

La Cumbrecita des del cerro Wank

La tranquil·litat de l’entorn em convida a quedar-me una estona i fer un avituallament, arrecerat al costat d’uns rocs. Després baixo cap a l’alberg; dinar i migdiada.

La sortida de la tarda és fins al mirador del Remanso Negro i al lago Esmeralda. En un parc de jocs d’aventura (ràppels, tirolines, rocòdrom, ponts penjants, etc.) pregunto el camí fins al llac. Seguint les indicacions precises que m’han donat el trobo.

Remanso Negro

Més que un llac no deixa de ser una bassa amb un petit salt d’aigua. Sense les explicacions no l’hagués trobat pas. Aquí tampoc hi ha ningú.