Enviat per: nizzamudin | 11/09/2011

Parque Provincial Ischigualasto

Aquest parc és també conegut com a Valle de la Luna. Ara fa uns mesos vaig estar-hi relativament a prop, però no hi vaig anar perque com ja havia estat al Valle de la Luna de San Pedro de Atacama (Xile) pensava que seria repetir una mica. La Marlène, de Borgonya (França), a qui vaig conèixer a Cafayate i ens vam retrobar després a Córdoba, va estar als dos i em va dir que no s’assemblaven, que eren diferents, i que aquest també valia la pena veure’l. Per visitar el parc, declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco l’any 2000, la millor base és un poble que es diu San Agustín del Valle Fértil.

Des de Chilecito torno a la terminal de La Rioja, i des d’allà agafo un altre bus cap a San Agustín. És un poble petit, d’uns set mil habitants, i té un alberg de la xarxa Hostelling International. Només entrar al poble el bus fa una primera aturada, just davant de l’alberg.

Al hostel organitzen sortides al parc, amb un mínim de tres persones. De moment l’únic interessat sóc jo (hi ha també una noia allotjada, però ella hi ha anat avui), però és possible que aquesta nit o demà al matí arribi més gent. La majoria dels que venim fins aquí, ho fem per visitar aquest parc.

3 de setembre

Per la nit van arribar dos francesos, ja som tres i farem la visita aquesta tarda. Un dels tios que porta l’alberg ens diu que és millor anar-hi a la tarda, la llum és més apropiada per veure els colors de les formacions rocoses i per fer fotografies.

Fins a Ischigualasto hi ha vuitanta quilòmetres. El circuit més popular dura unes tres hores, cada hora es forma una caravana de vehicles (en el primer dels quals hi va un guarda), i es fan aturades en punts singulars en un recorregut de quaranta quilòmetres.

El parc és una vall desèrtica situada entre dues cadenes muntanyoses sedimentàries. Les formacions rocoses tenen una antiguetat d’entre 180 i 240 milions d’anys. Aquí s’han trobat molts fòssils (del període Triàssic) entre ells alguns de dinosaures, que s’exposen en un museu que hi ha al parc.

En total fem cinc aturades, hi ha uns quinze cotxes i un autobús, i som més de cinquanta persones.

1a aturada: El Gusano. Una part d’aquesta formació s’ha esfondrat. Els tres elements que han anat moldejant les geoformes són l’aigua, el vent i els canvis de temperatura. Hi ha un altre element que és el pitjor enemic d’aquest tipus de formacions; els moviments sísmics.

El Gusano

Fòssil de falguera

2a aturada: Valle Pintado. Els dies de lluna plena, un parell de dies abans i després, es fan sortides nocturnes que inclouen una caminada pel Valle Pintado, i allà es pot entendre perfectament el per què de Valle de la Luna. De dia el paisatge també és al·lucinant.

Valle Pintado

3a aturada: Cancha de bochas. La temptació d’emportar-se una bola de petanca d’aquestes és gran. Hi ha una filera de pedres que delimiten fins on pots arribar, i a més, el guarda s’espera fins que l’última persona marxa d’allà per tornar als cotxes. Ara ho tenen molt controlat, però el tio de l’alberg que ens ha portat amb cotxe ens diu que abans, els ianquis es van emportar botxes, fòssils i tot el que van voler.

Cancha de bochas

La quarta i cinquena aturada és a “El Submarino” i “El Hongo” respectivament. Són dues formacions del mateix tipus que la de la primera aturada.

El Submarino

Part del submarí

El Hongo

Pels efectes abans esmentats, poden durar només hores, o dies, o mesos o anys. És a dir, que poden caure en qualsevol moment.

Quan tornem a l’entrada visitem el museu (aquí per lliure), on s’exhibeixen alguns fòssils de dinosaure, i hi ha panells  que expliquen com es van formar les botxes, a que es deu la coloració de les formacions, etc.

Tot i ser una visita guiada, seguint el ramat de turistes, m’ha agradat venir fins aquí. Tornem cap a San Agustín quan el sol s’està ponent.