Enviat per: nizzamudin | 04/09/2011

Chilecito

29 d’agost

Aquesta localitat, d’uns 30.000 habitants, és la segona més gran de la província de La Rioja, però no deixa de ser un poble gran. El seu nom es deu als nombrosos xilens que van creuar els Andes per venir a treballar a les mines. El principal atractiu de Chilecito és el museu i l’estació del Cablecarril. Es tracta d’un projecte d’enginyeria iniciat a principis del segle XX, per poder extreure or, plata i coure de la Sierra de Famatina. Les obres es van adjudicar a una empresa alemanya, Adolf Bleichert&Co., i van durar un any i mig, fins al juliol del 1904. De l’explotació de les mines se’n va encarregar una empresa anglesa. El Cablecarril té una distància de 35 quilòmetres, des de la primera estació, a Chilecito, fins a l’última, La Mejicana, situada a 4.603 metres sobre el nivell del mar. En total hi ha nou estacions, un túnel i 262 torres. Les vagonetes podien portar fins a 250 quilos. El trajecte durava quatre hores. La instal·lació consta de dos cables, un és el cable guia, que és fix, la vagoneta es desplaça al llarg d’aquest cable amb dues rodes acanalades (politges). L’altre cable, de menys diàmetre que l’anterior, és el cable tractor, que era mogut per un motor de vapor i és el cable que fa bellugar les vagonetes. Per la tarda vaig fins al museu i l’estació nº 1.

El museu ja està tancat, dono una volta per l’estació i pujo a una plataforma. És una llàstima que l’estació i el seu entorn estiguin tan deixats. Aquest lloc té encant, va ser una obra d’enginyeria pionera en el seu moment.

Una de les 262 torres

30 d’agost

No gaire lluny de l’alberg hi ha el jardí botànic Chirau Mita, on segons la guia es cultiven més de 1.500 espècies de cactus a partir de llavors. Quan arribo està tancat. M’espero una estona fins que veig una dona i li faig senyals. Ve fins la porta i em diu que la noia que s’encarrega de les visites avui no ha vingut. Al poble hi ha dos miradors. Vaig primer al del Cristo del Portezuelo, que el van inaugurar fa uns mesos. De fet encara hi estan treballant; estan construint un petit funicular. L’estàtua és imponent però les vistes no són gaire bones.

Cristo del Portezuelo

Baixo d’aquest i me’n vaig a l’altre, el mirador del Via Crucis. Aquest està més elevat i està dalt d’un turó, no com l’altre que està situat en una carena entre dos cerros.

Chilecito des del 2n mirador

A l’alberg no hi ha ningú, ara és temporada baixa pel turisme en aquesta zona. Chilecito està ple fins la bandera per la festa de la Challa, que està molt lligada al Carnaval. Visito el museo molino San Francisco; un museu arqueològic i històric.

A l’edifici hi va viure Domingo de Castro y Bazán, fundador de Chilecito. Consta de set sales i la visita guiada dura mitja hora. Sortint d’allà arribo a la cooperativa La Riojana, el productor de vi més gran de la zona. Organitzen una visita gratis per les instal·lacions, i finalitza amb una cata. Més tard torno al museo del Cablecarril. En un parell de sales hi ha fotografies, eines i documents del cablecarril i de la mina, així com també equips de comunicacions. Pujo altre cop a l’estació nº 1 i m’entretinc fent fotografies.

Aquí bolcaven les vagonetes i el material queia fins als vagons de tren

La vagoneta llisca pel rail mitjançant dues politges

31 d’agost

Me’n vaig caminant fins als Hornos de Fundición, situats a unes set quilòmetres de Chilecito. Aquests forns ja existien abans que es construís el cablecarril. El camí és tot per carretera menys els últims 300 metres, que són per pista. Una part dels minerals que venien de les mines passaven pels forns, per fer-ne lingots, i després els baixaven fins a Chilecito. Aquestes instal·lacions estan semiderruïdes i pels voltants hi ha moltes deixalles. La massa pètria de color negre que es veu és l’escòria procedent de la fundició.

Hornos de fundición

Per damunt dels forns, caminant vint minuts per un sender, s’arriba a l’estació nº 2, Durazno, a 1.539 metres.

Arribant a l’estació nº 2

Un senyor li està explicant el funcionament del cablecarril a un xaval, i m’uneixo a ells. Ens explica com va subjectada la vagoneta al cable tractor mitjançant una mordassa, com passa del rail al cable per sortir cap a la següent estació, el motor de vapor que és el que acciona el cable, etc. Les explicacions són molt bones, ara entenc com funcionava.

Vista sortint de l’estació nº 2

Als anys 90 es va reobrir la circulació entre les estacions 1 i 2, pel turisme. Fins que hi va haver un tràgic accident; a una de les vagonetes se li va obrir la mordassa i es va desplaçar a tota velocitat lliscant per les politges i el cable fix fins que va xocar amb una altra vagoneta, que va bolcar i les dues persones que hi anaven van caure. Va passar justament en un dels trams amb més pendent i on hi ha més caiguda al buit. Des de llavors torna a estar tancat, però sembla que hi ha la intenció de tornar a posar en marxa aquest tram, per potenciar el turisme.

Al fons, Chilecito

Vagoneta-correu. Aquí també portaven els diners per pagar als treballadors

Vagoneta per al transport de passatgers (només tècnics i autoritats)

1 de setembre

Torno al jardí botànic, tancat altre cop. Que els bombin! Seguint per la carretera arribo al museu Samay Huasi (que vol dir “casa de descans”, en quítxua). Aquesta va ser la residència d’estiu de Joaquín V. González durant els darrers deu anys de la seva vida. Està al darrera de la muntanya on hi ha els dos miradors.

El Cristo del Portezuelo per darrera

Avui, a part de ser un museu, també ofereix allotjament i als seus camps hi ha vinyes. Joaquín V. González va ser polític, historiador, educador i filòsof, i va crear la “Oración a la bandera”.

La noia que m’acompanya a la visita m’explica que els ciutadans argentins, a l’edat de deu anys, han de fer un jurament de fidelitat a la bandera nacional. Després de visitar les dependències de la casa pujo fins a un petit mirador, des d’on hi ha vistes de la finca.

Aquí poca cosa més queda per fer. Vaig a la terminal de bus a comprar el bitllet per tornar a La Rioja demà al matí.

Advertisements

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: