Enviat per: nizzamudin | 04/07/2011

La Paz (I)

19 de juny

Arribem a la capital de Bolívia a les sis del matí. Al Rubén i a mi ens van recomanar, per separat, el mateix allotjament; Hostal El Carretero. He vist al mapa que no queda gaire lluny de la terminal de busos. A aquestes hores, però, millor agafar un taxi. A l’hostal hi ha lloc. Me’n vaig a dormir directament.

A mig matí anem a fer un tomb. La primera impressió de La Paz és colpidora. La ciutat està situada en una vall, i és impactant veure com a les vessants està ple de vivendes i edificis.

Ens prenem un suc de fruita a l’entrada d’un petit mercat. El preu (teòric) d’un got es de 3,5 bolivianos, però com que sempre en fan de mes, t’omplen el got una segona vegada. Arribem a la plaza Murillo, on hi ha la catedral, el Palacio Legislativo i el Palacio Presidencial.

Catedral (plaza Murillo)

Palacio Legislativo

Palacio Presidencial

Guàrdia a l’entrada del Palacio Presidencial

Arribem caminant fins a la zona turística, on hi ha les agències de viatges i les botigues de roba i artesania, only for tourists. Entrem a varies agències per demanar informació de trekkings, ascensions, tours per les Pampas i la selva, etc…

Aquests carrers semblen un guetto i em recorden una mica el barri de Thamel de Kathmandú.

Em sembla que se m’ha trencat un trosset d’un empast. Demà aniré a algun dentista per que ho miri, i a veure què em pot costar la broma.

21 de juny

Avui és dimarts però està gairebé tot tancat. És diu festiu, per celebrar el solstici d’hivern. Anem caminant fins a la calle Jaén, on hi ha uns quants museus. L’únic que està obert és el Museo de los Instrumentos Musicales de Bolívia. És un museu privat i la visita val la pena; d’instruments n’hi ha molts i de molt diferents, no només de Bolívia sinó d’arreu del món. Al passar pel sector de les guitarres me’n recordo dels meus companys de classe de guitarra, els C6C, i de la Marta, la professora, a qui estic segur que li encantaria veure aquest museu.

Carrer Jaén

Charango amb 5 afinacions diferents

Guitarres (*)

Sortint del museu passem un moment per l’hostal i anem a un mirador de la ciutat que queda a uns 15′ caminant, carrers amunt.

La Paz des del mirador Killi Killi

Allà coneixem dues bolivianes que estan de viatge de fi d’estudis, han estudiat turisme. Són de Santa Cruz. Quedem amb elles per sopar al vespre; aquesta mateixa nit ja marxen, cap a Cochabamba.

Hem quedat a les vuit del vespre davant l’oficina de correus. No arriben puntuals però sí dins del marge de temps que els havíem donat. Ens porten a un restaurant gran, d’una cadena, on van les families amb la canalla i el jovent. El menjar no està malament.

22 de juny

Per avui hem contractat un tour per anar a Chacaltaya; la pista d’esquí més alta del món, i després al Valle de la Luna. Una furgoneta tipus Nissan Vanette ens passa a recollir per l’hostal. La carretera fins a Chacaltaya és de terra i no està en bones condicions. A mig camí fem una aturada, davant nostre tenim el Huayna Potosí.

El Huayna Potosí, camí de Chacaltaya

El xofer condueix una mica massa ràpid i no ho passo gaire bé perquè estic assegut al costat de la finestra on hi ha pati. La furgo ens deixa a 5.300 m. Per arribar fins al cim del Chacaltaya hem de pujar fins a l’avant cim, baixar una mica i pujar al cim real, que està a 5.421 m.

Al davant, el Chacaltaya

El desnivell a salvar és de poc més de cent metres. Camino molt a poc a poc per minimitzar els efectes de l’alçada. Hi ha una miqueta de neu. Ara és temporada seca encara que estem a l’hivern. Aquí s’esquia a l’estiu, que és quan neva més perquè és l’estació de pluges (i neu).

De tot el grup nomes pugem a dalt quatre persones i el guia. Hi ha gent que ha vingut amb texans i sabates, i estem a més de 5.000 m. Jo flip. He batut, per uns escassos i ridículs cinc centímetres l’alçada màxima a la que havia estat mai; el Thorong-La pass (5.416 m) al trekking dels Annapurnes, al Nepal. Allò era un coll, aquest és doncs el meu primer cinc mil.

Des del cim

Llacs de diferents colors; verd, blau, marró

Al cim del Chacaltaya. Al darrera el Huayna Potosí

Al tornar, passem per la Paz, i sortint de la ciutat per la part baixa arribem al Valle de la Luna. Les formacions que es contemplen són degudes a l’erosió. El sòl és d’argila i no de roca. Sembla un desert d’estalagmites.

Valle de la Luna

A les 15.30 la furgo ens deixa al centre. D’allà me’n vaig a un dentista amb el que vaig parlar l’altre dia. Tenia una petita consulta en un dels carrers del guetto de turistes. Em va dir que allà no disposava de bon material, però que tenia una altra consulta al barri de Sopacachi on treballa a les tardes, a partir de les 18.30. Cap allà que vaig. Arribo massa d’hora. Per fer temps vaig a internet. Quan torno, pico la porta. El dentista obre i em diu que ara mateix va a operar a un home i que en té per estona. Em diu que torni demà. Al costat hi ha una altre dentista. Entro i em rep ell mateix. La consulta, el seient, etc… és modern, com qualsevol dels que pugui haver a Barcelona. Li explico què passa. Sec i fa una inspecció. No és un trosset d’empast el que s’ha trencat sinó un trosset de la pròpia dent. Li pregunto quin material té per reparar-ho. Em diu que és americà. Normalment costa 120 bolivianos, però com que és un trosset molt petit, t’ho deixaré per 100 (10 euros) -em diu. Perfecte, ara sí que ens entenem. La visita dura uns 40′, i el dentista compta amb l’ajuda d’una noia que li va passant l’instrumental. Quan acabem, em diu que si noto alguna molèstia o qualsevol cosa, que torni. Bé, hem superat un petit entrebanc.

Demà farem la baixada en bicicleta de la “Death Road”. Aquí us adjunto la informació del que ve a la guia de l’editorial Lp:

(*) Foto dedicada als C6C

Deixa un comentari

Categories

