Enviat per: nizzamudin | 09/05/2011

Misiones Jesuíticas (I)

Pel que he vist fins ara, els autobusos argentins rarament surten amb puntualitat. L’excepció és el dia que arribo cinc minuts tard. El bus urbà ha trigat una eternitat a arribar a la terminal. El bus que volia agafar cap a San Ignacio sortia a les 09.30. He arribat a les 09.35 i ja havia marxat. Mecagoentó! He hagut d’esperar dues hores, amb l’agravant que quan arribi a Posadas hauré de canviar de bus. L’espera no s’ha fet llarga, he estat llegint una mica d’informació sobre Paraguai, país que visitaré en uns dies.

A San Ignacio vaig a l’alberg de Hostelling International. Està força bé, té piscina, un gran jardí, la cuina és gran i els dormitoris són correctes.

He vingut fins aquí per visitar 3 de les missions (també anomenades reduccions) jesuítiques que hi ha a la província de Misiones de l’Argentina. N’hi ha més al Paraguai i al Brasil. Aquesta és l’explicació de què van ser, que surt a la guia:

La més sencera (perquè es va reconstruir) és la de San Ignacio Miní. Hi ha visites guiades cada vint minuts. A les 09.40 només som dos, la Rosana (una noia de Madrid) i jo. El guia comença a parlar i ens pregunta si tindrem algun problema per entendre’l, perque va tenir un accident i té paralitzada una part de la cara que li afecta la parla. Li diem que ho podem provar. Quan ens comença a deixar anar el rotllo com una ametralladora és quasi impossible seguir-lo. Ens pregunta si l’hem entès i diem que no. Ens diu que si volem podem fer la visita amb un altre guia i això és el que fem. Hòstia! Qué xungu!

A les 10 en punt comencem amb l’altre guia. Al cap de cinc minuts s’afegeixen dues parelles argentines.

La visita dura una mica més d’una hora. Quan s’acaba començo a parlar amb la Rosana i tornem a fer un tomb pels llocs on ja havíem passat, però aquest cop faig fotografies. Abans no em volia perdre les explicaciones del guia.

La façana principal de l’església des de la plaça

Pòrtic de la sagristia

Pòrtic d’entrada al claustre

Avui dedico el dia a visitar les misiones. Per la tarda vaig a la de Loreto i després a la de Santa Ana. La de Loreto és la que està més destrossada, de fet hi ha piles de pedres i no s’han fet gaires excavacions amb l’ànim de restaurar-la, només alguns murs i columnes del temple i part de la basílica.

Per arribar a la de Santa Ana s’agafa un bus des de Loreto que et deixa “en la ruta”, i des d’allà s’ha de caminar un quilòmetre i mig. Quan arribo és gairebé fosc. Aquesta està en un estat intermig, més sencera que la de Loreto, però menys que la de San Ignacio.

En realitat, visitant la de San Ignacio n’hi ha ben bé prou per tenir una noció del que era i com funcionaven.

Recordo que durant molt de temps vaig tenir grabada la pel.lícula “La Misión”, protagonitzada entre d’altres per Robert de Niro i Jeremy Irons, que tracta justament d’això, i no la vaig arribar a veure mai. Ara sí que estaria bé veure-la.

Al tornar passo per l’oficina de turisme. Un home m’informa de que hi ha un tour per demà, visitar una comunitat guaraní i el parque provincial Teyú Cuaré. Em diu que hi ha un grup de francesos interessats i també una noia de Madrid, que és, evidentment la Rosana. Quanta més gent més baratet sortirà. Li dic que sí que m’interessa, sempre i quan hi hagi més gent apuntada, que encara li han de confirmar. Diu que passarà després pel meu alberg quan hagi parlat amb la gent.

A la part central del menjador hi ha una llar de foc molt acollidora. Havent sopat em quedo parlant amb una parella italo-argentina, que després d’uns anys vivint a Itàlia van tornar un any abans del “corralito”. Els dos treballen d’artesans.