Enviat per: nizzamudin | 22/02/2011

El Bolsón (i II)

11 de febrer

Aquest dia de relax és una mostra de la facilitat amb que pots canviar de plans quan viatges amb temps i vius el moment. Tornava cap a l’alberg després de dinar, amb la idea de fer una migdiada i anar a la tarda a Lago Puelo, però a l’alberg he començat a parlar amb dos argentins i la conversa s’ha anat animant a mida que passava l’estona, viste! El Jorge (Pilu) i l’Hernán (el Negro) són de la província de Buenos Aires, viuen a prop de la capital i ara estan de vacances. Hem fet un intercanvi cultural de frases, paraules, expressions, etc. amb el que ens hem partit les pilotes. Hem rigut molt i a mitja tarda ja he descartat la visita a Lago Puelo. Més tard se’ns ha unit l’Omaira, una xilena de Puerto Natales que ells ja coneixien. Després de sopar, hemos tomado unos mates, i entre pitus i flautes ja eren les tres de la matinada.

12 de febrer

Començo el dia amb molta calma. Havent esmorzat i abans de sortir de l’alberg peto la xerrada amb el Juan, que treballa a recepció. Ell és de Jacobacci, una localitat en plena Patagònia on arriba “La Trochita” (vegeu el post), després de recórrer 402 quilòmetres des d’Esquel. Amb 18 anys va venir a Catalunya, quan Argentina patia “el corralito”, i els primers dos anys va estar d’il.legal. Aquí va conèixer la seva dona, que és catalana i es diu Montserrat. Tenen dues filles.
Caminant cap al centre del poble (avui és dissabte i això vol dir que hi ha feria a El Bolsón) em sembla reconèixer una persona coneguda. El seu mocador de coll és inconfundible. És la Dani. Els nostres camins es van separar fa gairebé tres setmanes a El Chaltén i ara s’han tornat a trobar. La crido pel seu nom i al·lucina quan em veu.

– Et feia lluny d’aquí! –exclama amb sorpresa.
– Jo tampoc esperava trobar-te!

Anem a la fira a donar un tomb.

Per la tarda, amb el cel ple de núvols agafem el bus cap a Lago Puelo, a caminar una mica per allà. Als cinc minuts de marxa comença a ploure. Sense ser intensa, la pluja ens acompanya tota l’estona i acabem mullats. No ha sigut una bona idea venir aquí amb aquest temps. Poc que hem pogut veure el llac. Demà, si el temps és mitjanament bo, pujarem el cerro Piltriquitrón.

13 de febrer

El sender que puja al refugio Piltriquitrón i després fins al cerro està a 13 quilòmetres del poble. Agafem un remis (taxi amb tarifa prefixada segons el destí). El compartim amb una parella francesa que estava al meu alberg, així la clatellada queda repartida i fa menys mal. La pista, polsegosa i plena de pedres, puja contínuament i anem botant dins del vehicle perquè el conductor té poc tacte al volant.

Vista de El Bolsón des d’on comença el sender (*)

Des d’on ens deixa l’auto, unes fortes rampes ens porten fins al refugi. Abans trobem el bosque tallado:

Una mostra (*)

Arribem al refugio Piltriquitrón en 30’ caminant a bon ritme. Una petita pausa i seguim cap amunt. El temps convida a fer un ascens ràpid per evitar la pluja. Al cim del cerro Piltriquitrón (2.260 m) fa vent i estem a 2ºC.

Cim del cerro Piltriquitrón (*)

Al cim del Piltri

El Bolsón des del cim del Piltri (*)

Una foto i baixem per arrecerar-nos al costat d’unes pedres i fer un mos.

Baixant cap al refugi (*)

Abans de les 13.00 ja estem de nou al refugi i secs. En total, per pujar i baixar hem estat 3h 30m. En llenguatge castís podríem dir que: “Nos hemos petao el Piltri!”.

Refugio Piltriquitrón (*)

Mentre prenem uns mates al refugi, la Dani, que es defensa en castellà, entaula conversa amb una parella de Córdoba (Arg), amb la intenció de que s’enrotllin i ens baixin amb el seu cotxe fins el poble. Ho aconsegueix sense gaires dificultats. Aquesta noia sap el que es fa.